Дерев'яна архітектура гуцульщини. Фото
Гуцули — неперевершені майстри різьблення, випалювання та інкрустації по дереву.
Кожен будинок на Гуцульщині розташовують вільно, бо місця досить. Хати ставлять на схилах так, щоб можна було далеко бачити, не перешкоджаючи іншим. Будинки, складені цілком з дерева, не фарбуються, тому створюється враження, що вони тут самі по собі. Це враження підсилюється і дахами, які повторюють м’які обриси гір.
Між бойківськими і гуцульськими хатами є істотна різниця, і полягає вона не тільки в особливостях планів і будівельних матеріалів, а й у пропорціях та естетичних співвідношеннях окремих частин споруд. Стрімкий дах бойківської хати в художньому вираженні відрізняється від спокійного, порівняно невисокого даху гуцульської. Архітектурні форми більш легкі і м’які, ніж у гуцульських, де вони дещо різкіші, графічно чіткіше окреслені. Для будівництва хати гуцули дуже старанно добирають дерево, бо, як і на Бойківщині, тут зруб відкритий. Він захоплює своєю первозданністю, природною красою, простим ритмом вінців. Безперечно, підготовка їх вимагає терпіння і майстерності. Добрими вважались рівні, однакової товщини, розірвані навпіл кругляки смереки, які гладко обстругувались. Завжди опуклі боки протесів ставили назовні, а плоскі досередини. Якщо протеси добре з’єднані, то всередині стіни гладенькі й рівні, ніби зроблені з одної дошки. Однак зберігається мозаїка дерев’яних кілець, і в цих заплутаних рисунках та лініях, що вказують на вік дерева, кожен вкладений у стіни стовбур і далі зберігає індивідуальність.
До хати спереду найчастіше добудовували галерею, яку замикав дощатий паркан з різьбленою хвірткою. Часто він має декоративну обробку — наскрізні прорізи. Піддашшя над галерейкою спираються на квадратні стовпчики, оздоблені різьбою. Якщо стовпи галерейки розміщувались далеко один від одного, робили підкоси з декоративною різьбою, які упиралися в прогін. На Рахівщині піддашшя на галерейках оздоблювали щитами решіток з рейок. Скидаються гуцульські будинки з галереями на палубу старовинного корабля.
Хати перекривали чотирисхилими дахами (під драницями) з досить стрімким ухилом, більш м’яким над притулами, які, мабуть, утворилися завдяки продовженню даху на огорожу. У причілках дах «ламається», утворюючи трикутний фронтон з вікном для виходу диму. У деяких хатах дах так низько спадає на плечі притул, що майже торкається землі, залишаючи відкритими тільки фасад з маленькими вікнами і дверима. Завдяки цьому створюється враження, що будівля виросла із землі, стала елементом ландшафту.
Основною системою планування гуцульської хати слід вважати розміщення по одній лінії житла, сіней, комори і їх опасання з двох-трьох сторін притулами. З цієї системи виростали всі інші типи, в тому числі і класичний, в якому вже дві житлові кімнати, розділені сіньми (хоромами). Цікавими витворами гуцульських будівничих є ґражди («хати з брамами», «хата з ґраждами»). В них хата, господарські будівлі та високі загорожі творять замкнутий двір, в якому різні споруди (високі і низькі, широкі і вузькі) нагадують фортецю.
Отже, ґражди — це дійсно романтичні, життєво раціональні твори народних зодчих. Можливо, особливості житла-ґражди, захищеного з трьох сторін притулами, не ставили перед майстрами завдань зовнішнього оформлення будинку. Тому найбільше уваги гуцул приділяв художньому оздобленню інтер’єру. Повздовжній і поперечні сволоки, стеля, підлога, миті стіни з вікнами і дверима створюють тут цільну пластичну композицію, яка доповнюється ще багатою декоративною різьбою. А природний колорит дерева в інтер’єрі є добрим фоном для барвистого одягу і тканин. Певну роль відіграють також типові для кожної хати піч, ліжко, мисник, лави і стіл.
Туристично-інформаційні центри Карпатського біосферного заповідника
У зв’язку з карантином запрошуємо відвідати Музей екології гір онлайн і пропонуємо серію публікацій про природу та історію гуцульського краю «Таємниці музейної полиці».
Підпишись на наш телеграм канал де кожна новина виводиться відразу після публікації. Будь першим у курсі подій.
Підписатися